مکتوبات ایمان انصاری فر

راه هدایت و نجات منحصر است در تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام)

مکتوبات ایمان انصاری فر

راه هدایت و نجات منحصر است در تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام)

مکتوبات ایمان انصاری فر

رسول الله (صلی الله علیه و آله) در حدیث متواتر و متفق علیه ثقلین فرمود:

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا وَ مَنْ تَمَسَّکَ بِعِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی کَانَ مِنَ اَلْفَائِزِینَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ کَانَ مِنَ اَلْهَالِکِینَ

من دو شیء گران‌بها در میان شما به جای می‌گذارم، کتاب خدا و خاندانم اهل‌بیتم، تا زمانی که به این دو چنگ زنید هرگز گمراه نمی‌شوید. هر کس پس از من به خاندانم تمسّک جوید از رستگاران است، و آنکه از آنان سرپیچی کند از هلاک‌شدگان است

کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، صفحه ٢٢۶، چاپ انتشارات دلیل ما


کانال تلگرام:
Telegram.me/iman_ansarifar

نظر قسطانی در مورد نماز تراویح

جمعه, ۹ فروردين ۱۴۰۴، ۰۳:۲۱ ب.ظ


أحمد بن محمد بن أبى بکر بن عبد الملک القسطلانی (از علمای بزرگ اهل سنت - متوفای ۹۲۳ هجری قمری) در کتاب "إرشاد الساری" می‌نویسد:

وذهب آخرون إلى أن فعلها فرادى فی البیت أفضل لکونه علیه الصلاة والسلام واظب على ذلک، وتوفی والأمر على ذلک حتى مضى صدر من خلافة عمر، وقد اعترف عمر -رضی الله عنه- بأنها مفضولة کما مرّ وبهذا قال مالک وأبو یوسف وبعض الشافعیة

بعضی از فقهاء معتقدند که خواندن نافله ماه رمضان در خانه بهتر است؛ زیرا رسول الله (صلی الله علیه و آله) نافله ماه رمضان را در خانه می‌خواند و از دنیا رفت و این فرادیٰ خواندن نافله ماه رمضان هم ادامه پیدا کرد تا ابتدای خلافت عمر، و خود عمر هم اعتراف کرد بر این که خواندن نماز تراویح، فضیلت کمتری دارد [و در خانه خواندن أفضل است]. مالک و أبو یوسف و بعضی از علماء شافعی هم بر همین عقیده هستند [که خواندن نافله ماه رمضان در خانه أفضل است]

إرشاد الساری لشرح صحیح البخاری، جلد ۳ صفحه ۴۲۷، چاپ المطبعة الکبرى الأمیریة - مصر


همچنین می‌نویسد:

قال الزهری: (فتوفی رسول الله -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ- والأمر على ذلک) أن کل أحد یصلّی قیام رمضان فی بیته منفردًا حتى جمع عمر -رضی الله عنه- الناس على أبی بن کعب فصلّى بهم جماعة واستمر العمل على ذلک

شهاب الدین زُهری می‌گوید: رسول الله (صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت و خواندن نافله ماه رمضان به صورت فرادیٰ ادامه پیدا کرد تا این که عمر دستور به جماعت خواندن این نماز داد، و اُبی بن کعب را به عنوان امام جماعت انتخاب کرد، و مردم هم به جماعت خواندند و این عمل ادامه پیدا کرد [تا الآن]

إرشاد الساری لشرح صحیح البخاری، جلد ۳ صفحه ۴۲۸، چاپ المطبعة الکبرى الأمیریة - مصر


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی