نظر قسطانی در مورد نماز تراویح
أحمد بن محمد بن أبى بکر بن عبد الملک القسطلانی (از علمای بزرگ اهل سنت - متوفای ۹۲۳ هجری قمری) در کتاب "إرشاد الساری" مینویسد:
وذهب آخرون إلى أن فعلها فرادى فی البیت أفضل لکونه علیه الصلاة والسلام واظب على ذلک، وتوفی والأمر على ذلک حتى مضى صدر من خلافة عمر، وقد اعترف عمر -رضی الله عنه- بأنها مفضولة کما مرّ وبهذا قال مالک وأبو یوسف وبعض الشافعیة
بعضی از فقهاء معتقدند که خواندن نافله ماه رمضان در خانه بهتر است؛ زیرا رسول الله (صلی الله علیه و آله) نافله ماه رمضان را در خانه میخواند و از دنیا رفت و این فرادیٰ خواندن نافله ماه رمضان هم ادامه پیدا کرد تا ابتدای خلافت عمر، و خود عمر هم اعتراف کرد بر این که خواندن نماز تراویح، فضیلت کمتری دارد [و در خانه خواندن أفضل است]. مالک و أبو یوسف و بعضی از علماء شافعی هم بر همین عقیده هستند [که خواندن نافله ماه رمضان در خانه أفضل است]
إرشاد الساری لشرح صحیح البخاری، جلد ۳ صفحه ۴۲۷، چاپ المطبعة الکبرى الأمیریة - مصر
همچنین مینویسد:
قال الزهری: (فتوفی رسول الله -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ- والأمر على ذلک) أن کل أحد یصلّی قیام رمضان فی بیته منفردًا حتى جمع عمر -رضی الله عنه- الناس على أبی بن کعب فصلّى بهم جماعة واستمر العمل على ذلک
شهاب الدین زُهری میگوید: رسول الله (صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت و خواندن نافله ماه رمضان به صورت فرادیٰ ادامه پیدا کرد تا این که عمر دستور به جماعت خواندن این نماز داد، و اُبی بن کعب را به عنوان امام جماعت انتخاب کرد، و مردم هم به جماعت خواندند و این عمل ادامه پیدا کرد [تا الآن]
إرشاد الساری لشرح صحیح البخاری، جلد ۳ صفحه ۴۲۸، چاپ المطبعة الکبرى الأمیریة - مصر