مکتوبات ایمان انصاری فر

راه هدایت و نجات منحصر است در تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام)

مکتوبات ایمان انصاری فر

راه هدایت و نجات منحصر است در تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام)

مکتوبات ایمان انصاری فر

رسول الله (صلی الله علیه و آله) در حدیث متواتر و متفق علیه ثقلین فرمود:

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا وَ مَنْ تَمَسَّکَ بِعِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی کَانَ مِنَ اَلْفَائِزِینَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ کَانَ مِنَ اَلْهَالِکِینَ

من دو شیء گران‌بها در میان شما به جای می‌گذارم، کتاب خدا و خاندانم اهل‌بیتم، تا زمانی که به این دو چنگ زنید هرگز گمراه نمی‌شوید. هر کس پس از من به خاندانم تمسّک جوید از رستگاران است، و آنکه از آنان سرپیچی کند از هلاک‌شدگان است

کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، صفحه ٢٢۶، چاپ انتشارات دلیل ما


کانال تلگرام:
Telegram.me/iman_ansarifar

شیخ صدوق (رحمه الله) در کتاب "علل الشرایع" و احمد بن محمد بن خالد برقی (رحمه الله) در کتاب "المحاسن" از وجود مقدس امام باقر (علیه السلام) اینچنین روایت کرده‌اند:

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی اَلْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلنُّعْمَانِ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحِیمِ اَلْقَصِیرِ قَالَ: قَالَ لِی أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَمَا لَوْ قَامَ قَائِمُنَا لَقَدْ رُدَّتْ إِلَیْهِ  اَلْحُمَیْرَاءُ حَتَّى یَجْلِدَهَا اَلْحَدَّ وَ حَتَّى یَنْتَقِمَ لاِبْنَةِ مُحَمَّدٍ فَاطِمَةَ عَلَیْهَا السَّلاَمُ مِنْهَا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ لِمَ یَجْلِدُهَا اَلْحَدَّ قَالَ لِفِرْیَتِهَا عَلَى أُمِّ إِبْرَاهِیمَ قُلْتُ فَکَیْفَ أَخَّرَهُ اَللَّهُ لِلْقَائِمِ فَقَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ رَحْمَةً وَ بَعَثَ اَلْقَائِمَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ نَقِمَةً

 

علل الشرائع، جلد ۲ صفحه ۳۵۶، چاپ المطبعة العلمیة - قم

المحاسن، جلد ۲ صفحه ۳۳۹، چاپ دار الکتب الإسلامیة



ترجمه و تحسین سند روایت توسط علامه مجلسی (رحمه الله):

 

ابن بابویه و برقی به سند معتبر از امام محمد باقر (علیه السلام) روایت کرده‌اند که: چون حضرت قائم آل محمد (علیه السلام) ظاهر شود، عایشه را زنده گرداند تا آنکه او را حد بزند و تا آنکه انتقام بکشد برای حضرت فاطمه (علیهاالسلام)

راوی گفت: فدای تو شوم، به چه سبب او را حد می‌زند؟

فرمود: برای افترائی که بر مادر ابراهیم [1] گفت.

راوی پرسید که: چرا حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) او را حد نزد و حق تعالی حدّ او را تأخیر فرمود که قائم آل محمد (علیه السلام) این حد را جاری کند؟

حضرت فرمود: برای آنکه حق تعالی، محمد (صلی الله علیه و آله) را برای رحمت فرستاده است و قائم (علیه السلام) را برای انتقام و عذاب خواهد فرستاد

 

حیات القلوب، جلد ۴ صفحه ۱۵۶۸، چاپ انتشارات سرور

 

[1] جریان إفک مشهور است

عایشه، به ماریه قبطیه (همسر پیامبر) تهمت زنا زد که ابراهیم، فرزند جُرَیح قبطی است نه پیامبر (صلی الله علیه و آله).

محققین می توانند برای اطلاع بیشتر به روایاتی که در تفسیر آیه ۱۱ سوره نور وارد شده مراجعه کنند


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی