مکتوبات ایمان انصاری فر

راه هدایت و نجات منحصر است در تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام)

مکتوبات ایمان انصاری فر

راه هدایت و نجات منحصر است در تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام)

مکتوبات ایمان انصاری فر

رسول الله (صلی الله علیه و آله) در حدیث متواتر و متفق علیه ثقلین فرمود:

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا وَ مَنْ تَمَسَّکَ بِعِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی کَانَ مِنَ اَلْفَائِزِینَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ کَانَ مِنَ اَلْهَالِکِینَ

من دو شیء گران‌بها در میان شما به جای می‌گذارم، کتاب خدا و خاندانم اهل‌بیتم، تا زمانی که به این دو چنگ زنید هرگز گمراه نمی‌شوید. هر کس پس از من به خاندانم تمسّک جوید از رستگاران است، و آنکه از آنان سرپیچی کند از هلاک‌شدگان است

کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، صفحه ٢٢۶، چاپ انتشارات دلیل ما


کانال تلگرام:
Telegram.me/iman_ansarifar

پیروان محمد بن عبدالوهاب خوارج زمان ما هستند

جمعه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۰۷:۰۰ ب.ظ


محمد امین بن عمر عابدین (مشهور به ابن عابدین، از علمای بزرگ و مشهور حنفی مذهب - متوفای ۱۲۵۲ هجری قمری) در کتاب "رَدُّ المُختار" می‌نویسد:

مَطْلَبٌ فِی أَتْبَاعِ عَبْدِ الْوَهَّابِ الْخَوَارِجِ فِی زَمَانِنَا
( قَوْلُهُ : وَیُکَفِّرُونَ أَصْحَابَ نَبِیِّنَا صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ) عَلِمْت أَنَّ هَذَا غَیْرُ شَرْطٍ فِی مُسَمَّى الْخَوَارِجِ ، بَلْ هُوَ بَیَانٌ لِمَنْ خَرَجُوا عَلَى سَیِّدِنَا عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ ، وَإِلَّا فَیَکْفِی فِیهِمْ اعْتِقَادُهُمْ کُفْرَ مَنْ خَرَجُوا عَلَیْهِ ، کَمَا وَقَعَ فِی زَمَانِنَا فِی أَتْبَاعِ عَبْدِ الْوَهَّابِ الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ نَجْدٍ وَتَغَلَّبُوا عَلَى الْحَرَمَیْنِ وَکَانُوا یَنْتَحِلُونَ مَذْهَبَ الْحَنَابِلَةِ ، لَکِنَّهُمْ اعْتَقَدُوا أَنَّهُمْ هُمْ الْمُسْلِمُونَ وَأَنَّ مَنْ خَالَفَ اعْتِقَادَهُمْ مُشْرِکُونَ ، وَاسْتَبَاحُوا بِذَلِکَ قَتْلَ أَهْلِ السُّنَّةِ وَقَتْلَ عُلَمَائِهِمْ حَتَّى کَسَرَ اللَّهُ تَعَالَى شَوْکَتَهُمْ وَخَرَّبَ بِلَادَهُمْ وَظَفِرَ بِهِمْ عَسَاکِرُ الْمُسْلِمِینَ عَامَ ثَلَاثٍ وَثَلَاثِینَ وَمِائَتَیْنِ وَأَلْفٍ


مطلبی در مورد خوارج زمان ما پیروان محمد بن عبدالوهاب
گفته او در تعریف خوارج: (اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله ما را تکفیر می‌کنند) دانستی که این (تکفیر اصحاب)، در نامگذاری به خوارج شرط نیست، بلکه خارجی کسی است که بر آقای ما علی (علیه السلام) خروج کرده است، وگرنه در مورد آنان کافی است اعتقادشان به کفر کسانی که بر او خروج کرده‌اند، همان‌گونه که در زمان ما درباره پیروان محمد بن عبدالوهاب اتفاق افتاد، کسانی که از نجد خروج کرده و بر حرمین (مکه و مدینه) غالب شدند و مذهب حنابله را به خود منتسب نمودند، ولی معتقد بودند که تنها خودشان مسلمانند و هرکس که مخالف اعتقادشان باشد مشرک است، و از این راه کشتن اهل سنت و علمای آنان را مباح دانستند، تا اینکه خداوند شوکت و ابهت آنان را در هم شکست و شهرهای آنان را خراب نمود و در سال ۱۲۳۳ لشکر مسلمانان را بر آنان پیروز گردانید


رَدُّ المُختار عَلی الدُّرِّ المُختار، جلد ۶ صفحه ۴۱۳، چاپ دار عالم الکتب



جایگاه ابن عابدین در بین مخالفین

آلوسی (سَلَفی العقیده) در شرح حالش می‌نویسد:

أفقه المعاصرین ابن عابدین

تفسیر روح المعانی، جلد ۸ صفحه ۱۴۰، چاپ دار إحیاء التراث العربی

همچنین بغدادی نیز از او به عنوان "علامه" یاد می‌کند:

المفتی العلامة الشهیر بابن عابدین

هدیة العارفین أسماء المؤلفین و آثار المصنفین، جلد ۲ صفحه ۳۶۷، چاپ دار إحیاء التراث العربی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی