پیروان محمد بن عبدالوهاب خوارج زمان ما هستند
محمد امین بن عمر عابدین (مشهور به ابن عابدین، از علمای بزرگ و مشهور حنفی مذهب - متوفای ۱۲۵۲ هجری قمری) در کتاب "رَدُّ المُختار" مینویسد:
مَطْلَبٌ فِی أَتْبَاعِ عَبْدِ الْوَهَّابِ الْخَوَارِجِ فِی زَمَانِنَا
( قَوْلُهُ : وَیُکَفِّرُونَ أَصْحَابَ نَبِیِّنَا صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ) عَلِمْت أَنَّ هَذَا غَیْرُ شَرْطٍ فِی مُسَمَّى الْخَوَارِجِ ، بَلْ هُوَ بَیَانٌ لِمَنْ خَرَجُوا عَلَى سَیِّدِنَا عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ ، وَإِلَّا فَیَکْفِی فِیهِمْ اعْتِقَادُهُمْ کُفْرَ مَنْ خَرَجُوا عَلَیْهِ ، کَمَا وَقَعَ فِی زَمَانِنَا فِی أَتْبَاعِ عَبْدِ الْوَهَّابِ الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ نَجْدٍ وَتَغَلَّبُوا عَلَى الْحَرَمَیْنِ وَکَانُوا یَنْتَحِلُونَ مَذْهَبَ الْحَنَابِلَةِ ، لَکِنَّهُمْ اعْتَقَدُوا أَنَّهُمْ هُمْ الْمُسْلِمُونَ وَأَنَّ مَنْ خَالَفَ اعْتِقَادَهُمْ مُشْرِکُونَ ، وَاسْتَبَاحُوا بِذَلِکَ قَتْلَ أَهْلِ السُّنَّةِ وَقَتْلَ عُلَمَائِهِمْ حَتَّى کَسَرَ اللَّهُ تَعَالَى شَوْکَتَهُمْ وَخَرَّبَ بِلَادَهُمْ وَظَفِرَ بِهِمْ عَسَاکِرُ الْمُسْلِمِینَ عَامَ ثَلَاثٍ وَثَلَاثِینَ وَمِائَتَیْنِ وَأَلْفٍ
مطلبی در مورد خوارج زمان ما پیروان محمد بن عبدالوهاب
گفته او در تعریف خوارج: (اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله ما را تکفیر میکنند) دانستی که این (تکفیر اصحاب)، در نامگذاری به خوارج شرط نیست، بلکه خارجی کسی است که بر آقای ما علی (علیه السلام) خروج کرده است، وگرنه در مورد آنان کافی است اعتقادشان به کفر کسانی که بر او خروج کردهاند، همانگونه که در زمان ما درباره پیروان محمد بن عبدالوهاب اتفاق افتاد، کسانی که از نجد خروج کرده و بر حرمین (مکه و مدینه) غالب شدند و مذهب حنابله را به خود منتسب نمودند، ولی معتقد بودند که تنها خودشان مسلمانند و هرکس که مخالف اعتقادشان باشد مشرک است، و از این راه کشتن اهل سنت و علمای آنان را مباح دانستند، تا اینکه خداوند شوکت و ابهت آنان را در هم شکست و شهرهای آنان را خراب نمود و در سال ۱۲۳۳ لشکر مسلمانان را بر آنان پیروز گردانید
رَدُّ المُختار عَلی الدُّرِّ المُختار، جلد ۶ صفحه ۴۱۳، چاپ دار عالم الکتب
جایگاه ابن عابدین در بین مخالفین
آلوسی (سَلَفی العقیده) در شرح حالش مینویسد:
أفقه المعاصرین ابن عابدین
تفسیر روح المعانی، جلد ۸ صفحه ۱۴۰، چاپ دار إحیاء التراث العربی
همچنین بغدادی نیز از او به عنوان "علامه" یاد میکند:
المفتی العلامة الشهیر بابن عابدین
هدیة العارفین أسماء المؤلفین و آثار المصنفین، جلد ۲ صفحه ۳۶۷، چاپ دار إحیاء التراث العربی