مکتوبات ایمان انصاری فر

راه هدایت و نجات منحصر است در تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام)

مکتوبات ایمان انصاری فر

راه هدایت و نجات منحصر است در تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام)

مکتوبات ایمان انصاری فر

رسول الله (صلی الله علیه و آله) در حدیث متواتر و متفق علیه ثقلین فرمود:

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا وَ مَنْ تَمَسَّکَ بِعِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی کَانَ مِنَ اَلْفَائِزِینَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ کَانَ مِنَ اَلْهَالِکِینَ

من دو شیء گران‌بها در میان شما به جای می‌گذارم، کتاب خدا و خاندانم اهل‌بیتم، تا زمانی که به این دو چنگ زنید هرگز گمراه نمی‌شوید. هر کس پس از من به خاندانم تمسّک جوید از رستگاران است، و آنکه از آنان سرپیچی کند از هلاک‌شدگان است

کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، صفحه ٢٢۶، چاپ انتشارات دلیل ما


کانال تلگرام:
Telegram.me/iman_ansarifar

آیا تصوف عین تشیع است !؟

دوشنبه, ۵ فروردين ۱۴۰۴، ۰۳:۰۰ ق.ظ


جمیع فِرَق صوفیه گمراه، بدعت‌گذار و فاسد العقیده هستند. همچنین باید دانست که عقاید باطل صوفیه هیچ ارتباطی با مکتب اهل بیت (علیهم السلام) ندارد.

اخیرا شخصی صوفی زده که او را استاد و پژوهشگر می‌خوانند، مدعی شده که "تصوف، عین تشیع است". در جواب این ادعای بی اساس، می‌توانم ساعت‌ها سخن بگویم و بنویسم. اما در این مجال به اختصار، موضع ائمه معصومین (علیهم السلام) و علمای شیعه را در رد و انکار این فرقه گمراه ذکر می‌کنم؛ تا بیش از پیش روشن شود که هیچ سنخیتی بین شیعه و صوفیه وجود ندارد

محدث جلیل، شیخ حُرّ عامِلی (رضوان الله علیه) در کتاب ارزشمند "الإثنا عشریة فی الرد علی الصوفیة" پیرامون اعتقاد شیعیان نسبت به صوفیان گمراه می‌نویسد:

جمیع الشیعة انکروهم (أی الصوفیة) و نقلوا عن ائمتهم احادیث کثیرة فی مذمتهم و صنف علماء الشیعة کتبا کثیرة فی ردّهم و کفرهم منها کتاب الشیخ المفید فی الرّد علی اصحاب الحلاج و ذکر فیه أن الصوفیة فی الاصل فرقتان حلولیة و اتحادیة

تمام شیعیان فرقه‌های صوفیه را انکار نموده‌اند، و از امامان خویش احادیث بسیاری در مذمّت آنان نقل کرده‌اند. و علمای شیعه کتاب‌های بسیاری را در رد این فرقه و اثبات کفر آنان تألیف نموده‌اند که از آن جمله، کتاب شیخ مفید در رد اصحاب حلاج است که در آن آمده است: صوفیه در اصل دو فرقه حلولیه و اتحادیه می‌باشند

الإثنا عشریة فی الرد علی الصوفیة، صفحه ۵۲، چاپ دار الکتب العلمیة



همچنین علامه میرزا حسین نوری طبرسی (رحمه الله) در کتاب "مستدرک الوسائل" می‌نویسد:

حدیث ۱:
اَلْمَوْلَى اَلْعَلاَّمَةُ اَلْأَرْدَبِیلِیُّ فِی حَدِیقَةِ اَلشِّیعَةِ ، قَالَ وَ بِالسَّنَدِ اَلصَّحِیحِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ اَلْبَزَنْطِیِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ ذُکِرَ عِنْدَهُ اَلصُّوفِیَّةُ وَ لَمْ یُنْکِرْهُمْ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَلَیْسَ مِنَّا وَ مَنْ أَنْکَرَهُمْ فَکَأَنَّمَا جَاهَدَ اَلْکُفَّارَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ

امام رضا (علیه السلام) فرمود: هر کس نزد او از صوفیه سخن به میان آید و به زبان و دل انکار‌شان نکند، از ما نیست. و هر کس صوفیه را انکار کند، همانند کسی است که در پیش روی پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کفار جهاد کرده است

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۱۲ صفحه ۳۲۳، چاپ مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث

حدیث ۲:
وَ فِی اَلصَّحِیحِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ اَلْبَزَنْطِیِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَدْ ظَهَرَ فِی هَذَا اَلزَّمَانِ قَوْمٌ یُقَالُ لَهُمُ اَلصُّوفِیَّةُ فَمَا تَقُولُ فِیهِمْ قَالَ إِنَّهُمْ أَعْدَاؤُنَا فَمَنْ مَالَ فِیهِمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ یُحْشَرُ مَعَهُمْ وَ سَیَکُونُ أَقْوَامٌ یَدَّعُونَ حُبَّنَا وَ یَمِیلُونَ إِلَیْهِمْ وَ یَتَشَبَّهُونَ بِهِمْ وَ یُلَقِّبُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ یُأَوِّلُونَ أَقْوَالَهُمْ أَلاَ فَمَنْ مَالَ إِلَیْهِمْ فَلَیْسَ مِنَّا وَ إِنَّا مِنْهُمْ بِرَاءٌ وَ مَنْ أَنْکَرَهُمْ وَ رَدَّ عَلَیْهِمْ کَانَ کَمَنْ جَاهَدَ اَلْکُفَّارَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ

امام رضا (علیه السلام) فرمود: مردی از اصحاب (شیعیان) ما به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: در این دوران گروهی ظهور کرده‌اند که به آنان صوفیه گفته می‌شود، نظر شما در مورد آنان چیست؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: آنها دشمنان ما هستند. افرادی که به آنها تمایل نشان دهند، از آنان به شمار می‌‌آیند و با آنها محشور می‌گردند. به زودی گروه‌‌هایی از مردم می‌آیند که مدّعی دوستی ما هستند، در حالی که به صوفیه تمایل دارند، خود را شبیه آنها درمی‌آورند، بر خودشان لقب می‌نهند، و در مقام تأویل و توجیه سخنان ایشان برمی‌آیند. آگاه باشید، هر کس به ایشان تمایل نشان دهد از ما نیست، و ما از او بیزاریم، و هر کس که ایشان را انکار کند و سخن ایشان را نپذیرد، همانند کسی است که در مقابل رسول الله (صلی الله علیه و آله) با کفار جهاد کرده باشد

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۱۲ صفحه ۳۲۳، چاپ مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی