آیا تصوف عین تشیع است !؟
جمیع فِرَق صوفیه گمراه، بدعتگذار و فاسد العقیده هستند. همچنین باید دانست که عقاید باطل صوفیه هیچ ارتباطی با مکتب اهل بیت (علیهم السلام) ندارد.
اخیرا شخصی صوفی زده که او را استاد و پژوهشگر میخوانند، مدعی شده که "تصوف، عین تشیع است". در جواب این ادعای بی اساس، میتوانم ساعتها سخن بگویم و بنویسم. اما در این مجال به اختصار، موضع ائمه معصومین (علیهم السلام) و علمای شیعه را در رد و انکار این فرقه گمراه ذکر میکنم؛ تا بیش از پیش روشن شود که هیچ سنخیتی بین شیعه و صوفیه وجود ندارد
محدث جلیل، شیخ حُرّ عامِلی (رضوان الله علیه) در کتاب ارزشمند "الإثنا عشریة فی الرد علی الصوفیة" پیرامون اعتقاد شیعیان نسبت به صوفیان گمراه مینویسد:
جمیع الشیعة انکروهم (أی الصوفیة) و نقلوا عن ائمتهم احادیث کثیرة فی مذمتهم و صنف علماء الشیعة کتبا کثیرة فی ردّهم و کفرهم منها کتاب الشیخ المفید فی الرّد علی اصحاب الحلاج و ذکر فیه أن الصوفیة فی الاصل فرقتان حلولیة و اتحادیة
تمام شیعیان فرقههای صوفیه را انکار نمودهاند، و از امامان خویش احادیث بسیاری در مذمّت آنان نقل کردهاند. و علمای شیعه کتابهای بسیاری را در رد این فرقه و اثبات کفر آنان تألیف نمودهاند که از آن جمله، کتاب شیخ مفید در رد اصحاب حلاج است که در آن آمده است: صوفیه در اصل دو فرقه حلولیه و اتحادیه میباشند
الإثنا عشریة فی الرد علی الصوفیة، صفحه ۵۲، چاپ دار الکتب العلمیة
همچنین علامه میرزا حسین نوری طبرسی (رحمه الله) در کتاب "مستدرک الوسائل" مینویسد:
حدیث ۱:
اَلْمَوْلَى اَلْعَلاَّمَةُ اَلْأَرْدَبِیلِیُّ فِی حَدِیقَةِ اَلشِّیعَةِ ، قَالَ وَ بِالسَّنَدِ اَلصَّحِیحِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ اَلْبَزَنْطِیِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ ذُکِرَ عِنْدَهُ اَلصُّوفِیَّةُ وَ لَمْ یُنْکِرْهُمْ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَلَیْسَ مِنَّا وَ مَنْ أَنْکَرَهُمْ فَکَأَنَّمَا جَاهَدَ اَلْکُفَّارَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
امام رضا (علیه السلام) فرمود: هر کس نزد او از صوفیه سخن به میان آید و به زبان و دل انکارشان نکند، از ما نیست. و هر کس صوفیه را انکار کند، همانند کسی است که در پیش روی پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کفار جهاد کرده است
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۱۲ صفحه ۳۲۳، چاپ مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث
حدیث ۲:
وَ فِی اَلصَّحِیحِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ اَلْبَزَنْطِیِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَدْ ظَهَرَ فِی هَذَا اَلزَّمَانِ قَوْمٌ یُقَالُ لَهُمُ اَلصُّوفِیَّةُ فَمَا تَقُولُ فِیهِمْ قَالَ إِنَّهُمْ أَعْدَاؤُنَا فَمَنْ مَالَ فِیهِمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ یُحْشَرُ مَعَهُمْ وَ سَیَکُونُ أَقْوَامٌ یَدَّعُونَ حُبَّنَا وَ یَمِیلُونَ إِلَیْهِمْ وَ یَتَشَبَّهُونَ بِهِمْ وَ یُلَقِّبُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ یُأَوِّلُونَ أَقْوَالَهُمْ أَلاَ فَمَنْ مَالَ إِلَیْهِمْ فَلَیْسَ مِنَّا وَ إِنَّا مِنْهُمْ بِرَاءٌ وَ مَنْ أَنْکَرَهُمْ وَ رَدَّ عَلَیْهِمْ کَانَ کَمَنْ جَاهَدَ اَلْکُفَّارَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
امام رضا (علیه السلام) فرمود: مردی از اصحاب (شیعیان) ما به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: در این دوران گروهی ظهور کردهاند که به آنان صوفیه گفته میشود، نظر شما در مورد آنان چیست؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: آنها دشمنان ما هستند. افرادی که به آنها تمایل نشان دهند، از آنان به شمار میآیند و با آنها محشور میگردند. به زودی گروههایی از مردم میآیند که مدّعی دوستی ما هستند، در حالی که به صوفیه تمایل دارند، خود را شبیه آنها درمیآورند، بر خودشان لقب مینهند، و در مقام تأویل و توجیه سخنان ایشان برمیآیند. آگاه باشید، هر کس به ایشان تمایل نشان دهد از ما نیست، و ما از او بیزاریم، و هر کس که ایشان را انکار کند و سخن ایشان را نپذیرد، همانند کسی است که در مقابل رسول الله (صلی الله علیه و آله) با کفار جهاد کرده باشد
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۱۲ صفحه ۳۲۳، چاپ مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث