بدرالدین عینی و نقل برخی از اقوال علمای اهل سنت در مورد نماز تراویح
بدر الدین عینی (شارح صحیح بخاری و از علمای بزرگ مکتب سقیفه) در کتاب "عمدة القاری" مینویسد:
وَذهب مَالک وَالشَّافِعِیّ وَرَبِیعَة إِلَى أَن صلَاته فِی بَیته أفضل من صلَاته مَعَ الإِمَام وَهُوَ قَول إِبْرَاهِیم وَالْحسن الْبَصْرِیّ وَالْأسود وعلقمة وَقَالَ أَبُو عمر اخْتلفُوا فِی الْأَفْضَل من الْقیام مَعَ النَّاس أَو الِانْفِرَاد فِی شهر رَمَضَان فَقَالَ مَالک وَالشَّافِعِیّ صَلَاة الْمُنْفَرد فِی بَیته أفضل وَقَالَ مَالک وَکَانَ ربیعَة وَغیر وَاحِد من عُلَمَائِنَا یَنْصَرِفُونَ وَلَا یقومُونَ مَعَ النَّاس وَقَالَ مَالک وَأَنا أفعل ذَلِک وَمَا قَامَ رَسُول الله - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم َ - إِلَّا فِی بَیته وَإِلَیْهِ مَال الطَّحَاوِیّ وَرُوِیَ ذَلِک عَن ابْن عمر وَسَالم وَالقَاسِم وَنَافِع أَنهم کَانُوا یَنْصَرِفُونَ وَلَا یقومُونَ مَعَ النَّاس وَقَالَ التِّرْمِذِیّ وَاخْتَارَ الشَّافِعِی أَن یُصَلِّی الرجل وَحده إِذا کَانَ قَارِئًا
مالک و شافعی و ربیعه بر این نظر هستند که نماز نافله در خانه بهتر از خواندن نماز تراویح با امام جماعت میباشد، و این قول ابراهیم و حسن بصری و اسود و علقمه نیز میباشد و ابن عبد البر گفته است که در مورد افضل بودن خواندن نافله به فرادی یا جماعت (نماز تراویح) اختلاف شده است، و مالک و شافعی گفتهاند که نماز فرادی در خانه افضل است و مالک گفته است که ربیعه و چند تن از علمای ما نماز تراویح نمیخواندند و مالک گفته است من نیز چنین میکنم و پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم اصلا تراویح نخوانده است، و طحاوی نیز این قول را برگزیده است و از ابن عمر و سالم و قاسم و نافع نقل شده است که آنان نماز تراویح نمیخواندند و ترمذی گفته است که قول برگزیده شافعی آن است که شخص نماز را در صورتی که قاری است به فرادی بخواند
عمدة القاری شرح صحیح البخاری، جلد ۷ صفحه ۲۵۸، چاپ دار الکتب العلمیة
میگویم:
به تصریح مالک بن اَنَس (از ائمه اهل سنت) پیامبر (صلی الله علیه و آله) نماز تراویح نخوانده، و بسیاری از علمای مخالفین نیز به آن اهتمامی نداشته و آن را جای نیاوردهاند