اعتراف اُبی بن کعب به بدعت تراویح
طبق گزارشات معتبر مخالفین، عمر بن خطاب در ابتدای تأسیس بدعت نماز جماعت تراویح، اُبی بن کَعْب (صحابی) را به امامت بر مردم گماشت، حال در این مطلب دیدگاه اُبی بن کعب را در مورد بدعت تراویح نقل خواهیم کرد:
ضیاء الدین أبو عبد الله محمد بن عبد الواحد المقدسی حنبلی (از کبار علمای مخالفین - متوفای ۶۴۳ هجری قمری) در کتاب "الأحادیث المختارة" چنین مینویسد:
أخبرنَا أَبُو عبد الله مَحْمُود بن أَحْمد بن عبد الرَّحْمَن الثَّقَفِیُّ بِأَصْبَهَانَ أَنَّ سَعِیدَ بْنَ أَبِی الرَّجَاءِ الصَّیْرَفِی أخْبرهُم قِرَاءَة عَلَیْهِ أَنا عبد الْوَاحِد بن أَحْمد الْبَقَّال أَنا عبید الله بْنُ یَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ أَنا جَدِّی إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَمِیلٍ أَنا أَحْمَدُ بْنُ مَنِیعٍ أَنا الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى نَا أَبُو جَعْفَرٍ الرَّازِیُّ عَنِ الرَّبِیعِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ أَبِی الْعَالِیَةِ عَنْ أُبَیِّ بْنِ کَعْبٍ أَنَّ عُمَرَ أَمَرَ أُبَیًّا أَنْ یُصَلِّیَ بِالنَّاسِ فِی رَمَضَانَ فَقَالَ إِنَّ النَّاسَ یَصُومُونَ النَّهَار وَلَا یحسنون أَن (یقرؤا) فَلَوْ قَرَأْتَ الْقُرْآنَ عَلَیْهِمْ بِاللَّیْلِ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ هَذَا (شَیْءٌ) لَمْ یَکُنْ فَقَالَ قَدْ عَلِمْتُ وَلَکِنَّهُ أَحْسَنُ فَصَلَّى بِهِمْ عِشْرِینَ رَکْعَة
عمر بن خطاب به اُبی بن کعب دستور داد تا در ماه رمضان با مردم نماز گزارد، و گفت: که مردم روز را روزه میدارند، ولی به خوبی قرائت نمیکنند. پس اگر برای آنها قرآن را در شب میخواندی (خوب بود)، پس اُبی بن کعب گفت: ای امیرالمومنین (!!!)، این چیزی است که (در دین) وجود ندارد!!! عمر بن خطاب گفت: می دانم! ولی نیکوتر است!!! پس اُبی بن کعب برای مردم بیست رکعت نماز (تراویح) خواند
الأحادیث المختارة، جلد ۳ صفحه ۳۶۷، چاپ دار خضر للطباعة والنشر والتوزیع، بیروت - لبنان
محقق کتاب "دکتر عبد الملک بن عبد الله بن دهیش" [از علمای سرشناس مخالفین که در زمان حیاتش مسئولیتهای مختلفی در کشور عربستان سعودی داشته، از جمله: رئیس دادگاه بزرگ شریعت مکه مکرمه، معاونت امور مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) و رئیس کل آموزش و پرورش دختران]، نیر سند روایت فوق را معتبر میداند:
إِسْنَاده حَسَنٌ
سند روایت معتبر است
نکته:
همانطور که ملاحظه فرمودید اُبی بن کعب تصریح میکند که به جماعت خواندن نماز تراویح سابقه نداشته، و جالب است که عمربن خطاب هم این کلام اُبی بن کعب را تایید میکند (قَدْ عَلِمْتُ - میدانم که وجود نداشته)
سوال:
اگر به جماعت خواندن نماز تراویح سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بوده، چرا اُبی بن کعب صحابی چنین سخنی گفته و عمر بن خطاب هم تصدیقش کرده است !؟